Sommige kinderen denken nét wat sneller, voelen intenser en stellen vragen die je doen glimlachen én nadenken. Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong of hoogbegaafdheid verrassen vaak al op jonge leeftijd. Ze spelen met taal, redeneren logisch en hebben een groot inlevingsvermogen. Maar deze snelle ontwikkeling brengt ook unieke behoeften met zich mee. In het spel, thuis én op school.
Op deze pagina ontdek je hoe je een voorsprong herkent én hoe je spel kunt inzetten om aan te sluiten bij wat je kind nodig heeft.
Herken jij dit bij je kind?
Sommige kinderen denken verder dan hun leeftijd doet vermoeden. Ze hebben een enorme taalontwikkeling, willen continu nieuwe dingen leren of kunnen juist heel intens reageren op ogenschijnlijk simpele situaties. Als ouder kun je dan het gevoel hebben: “Iets is anders… maar wat?”
Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong zijn niet per se makkelijker in de omgang. Hun behoefte aan autonomie, diepgang en structuur kan juist stevig botsen met het ritme van school, klasgenoten of zelfs het gezin. Spel en speelgoed (mits goed afgestemd) kan eventueel helpen om balans te brengen.
Spel als spiegel en uitlaatklep
Vrij spel zegt veel. Een kind dat gefrustreerd raakt omdat een bouwwerk instort, dat regels wil aanpassen of alleen wil spelen: het kan allemaal duiden op een ontwikkelingsvoorsprong. Spel biedt een unieke ingang om emoties te herkennen, vaardigheden te ontwikkelen en creativiteit te uiten. Juist bij kinderen die ‘voor’ zijn op hun leeftijd, is het belangrijk dat spel uitdagend genoeg blijft. Zonder dat het overprikkelt.
Denk aan open einde speelgoed, STEM-sets, denkspellen en bouwmaterialen met abstractieniveau. Spelen is dan geen ‘extraatje’, maar een manier om je kind uit te dagen en beter te begrijpen.
Wat je op deze pagina vindt
Wat kun je hier allemaal vinden? Een greep uit het aanbod…
Signalen van een ontwikkelingsvoorsprong
Hoe herken je hoogbegaafd gedrag bij jonge kinderen? Waar moet je op letten in taal, spel en sociale interactie? En waarom is het belangrijk om op tijd te signaleren?
Onderpresteren bij slimme kinderen
Een kind dat slim is, maar niet ‘presteert’. Hoe kan dat? In dit artikel lees je waarom jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong soms afhaken op school, en wat spel daarin kan betekenen.
Frustratie in het spel: wat zit erachter?
Wordt je kind snel boos als het niet lukt? Gooit het spullen of wil het niet meer meedoen? We duiken in het waarom én geven je tips om dit constructief te begeleiden. Zonder het spel over te nemen.
Speelgoed dat écht uitdaagt
Wat past bij kinderen die al verder zijn dan leeftijdsgenoten? Denk aan modulaire bouwsets, denkspellen met meerdere oplossingsroutes, abstract materiaal en STEM-speelgoed.
Bekijk onze tips voor speelgoed bij hoogbegaafdheid »
Je hoeft geen label te hebben om te merken dat je kind anders speelt, denkt of leert. Misschien voel je je juist onbegrepen omdat je omgeving de signalen afdoet als ‘overdreven’. Deze pagina is er voor jou. Voor herkenning, bevestiging en inspiratie.
- Tegendraads gedrag bij hoogbegaafde kleuters: wat zit erachter?Tegendraads gedrag (thuis, op school of op de opvang) bij je hoogbegaafde kleuter; wat zit er eigenlijk achter?
- Open einde speelgoed bij hoogbegaafdheidEr is een sterke en waardevolle relatie tussen kinderen met hoogbegaafdheid en open einde speelgoed. Lees er alles over in dit artikel.
- Hoogbegaafdheid en schoolproblemen: hoe kan dat?Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong, meerbegaafdheid of hoogbegaafdheid halen vaak níet het beste uit zichzelf op school…
- Hoofdbegaafdheid bij kinderen: herkenning en ontwikkeling door de jaren heenIn dit artikel lees je over hoofdbegaafdheid bij kinderen; van baby’s tot tieners. Hoe herken je het en hoe kun je ermee omgaan?